انواع میل سوپاپ

میل سوپاپ‌ها بر اساس تعداد سیلندر، نوع موتور و مکانیزم توزیع گاز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • میل سوپاپ OHV (Overhead Valve): در این نوع میل سوپاپ در بلوک سیلندر قرار دارد.
  • میل سوپاپ OHC (Overhead Camshaft): در این نوع میل سوپاپ در بالای سرسیلندر قرار دارد.

عملکرد میل سوپاپ

  • کنترل باز و بسته شدن سوپاپ‌ها: میل سوپاپ با حرکت دورانی خود، سوپاپ‌های ورودی و خروجی را باز و بسته می‌کند.
  • توزیع مخلوط هوا و سوخت: با باز کردن سوپاپ ورودی، مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر می‌شود.
  • خروج گازهای حاصل از احتراق: با باز کردن سوپاپ خروجی، گازهای حاصل از احتراق از سیلندر خارج می‌شود.

دلایل خرابی میل سوپاپ

  • سایش لوب‌های میل سوپاپ: در اثر کارکرد طولانی مدت و نبود روغن‌کاری مناسب، لوب‌های میل سوپاپ ساییده شده و عملکرد خود را از دست می‌دهند.
  • شکستگی فنر سوپاپ: شکستگی فنر سوپاپ باعث می‌شود که سوپاپ به درستی بسته نشود.
  • خرابی زنجیر یا تسمه تایم: خرابی زنجیر یا تسمه تایم باعث می‌شود که میل سوپاپ به موقع حرکت نکند.
  • گرمای بیش از حد موتور: دمای بالای موتور می‌تواند باعث تاب برداشتن میل سوپاپ شود.

علائم خرابی میل سوپاپ

  • کاهش قدرت موتور: خرابی میل سوپاپ باعث کاهش قدرت و شتاب خودرو می‌شود.
  • نوسانات دور موتور: خرابی میل سوپاپ می‌تواند باعث نوسانات دور موتور شود.
  • دود آبی یا سفید از اگزوز: خروج دود آبی یا سفید از اگزوز نشان‌دهنده ورود روغن به محفظه