انواع میل سوپاپ
میل سوپاپها بر اساس تعداد سیلندر، نوع موتور و مکانیزم توزیع گاز به انواع مختلفی تقسیم میشوند:
- میل سوپاپ OHV (Overhead Valve): در این نوع میل سوپاپ در بلوک سیلندر قرار دارد.
- میل سوپاپ OHC (Overhead Camshaft): در این نوع میل سوپاپ در بالای سرسیلندر قرار دارد.
عملکرد میل سوپاپ
- کنترل باز و بسته شدن سوپاپها: میل سوپاپ با حرکت دورانی خود، سوپاپهای ورودی و خروجی را باز و بسته میکند.
- توزیع مخلوط هوا و سوخت: با باز کردن سوپاپ ورودی، مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر میشود.
- خروج گازهای حاصل از احتراق: با باز کردن سوپاپ خروجی، گازهای حاصل از احتراق از سیلندر خارج میشود.
دلایل خرابی میل سوپاپ
- سایش لوبهای میل سوپاپ: در اثر کارکرد طولانی مدت و نبود روغنکاری مناسب، لوبهای میل سوپاپ ساییده شده و عملکرد خود را از دست میدهند.
- شکستگی فنر سوپاپ: شکستگی فنر سوپاپ باعث میشود که سوپاپ به درستی بسته نشود.
- خرابی زنجیر یا تسمه تایم: خرابی زنجیر یا تسمه تایم باعث میشود که میل سوپاپ به موقع حرکت نکند.
- گرمای بیش از حد موتور: دمای بالای موتور میتواند باعث تاب برداشتن میل سوپاپ شود.
علائم خرابی میل سوپاپ
- کاهش قدرت موتور: خرابی میل سوپاپ باعث کاهش قدرت و شتاب خودرو میشود.
- نوسانات دور موتور: خرابی میل سوپاپ میتواند باعث نوسانات دور موتور شود.
- دود آبی یا سفید از اگزوز: خروج دود آبی یا سفید از اگزوز نشاندهنده ورود روغن به محفظه
دیدگاه خود را بنویسید